پایه گذاران صنعت لاستیک و تایر

پایه گذاران صنعت لاستیک و تایر
ادوارد و آندره میشلن

مبتکرین کار آفرینان فرانسوی که در فرانسه کارخانه لاستیک سازی تاسیس نمودند و امتیاز تایرهای بادی قابل جدا شدن از رینگ به نام آنها ثبت شده است.
برادران میشلن برای اولین بار تایرهای بادی را در اتومبیل های قدیم به کار گرفتند، شرکت میشلن نیز تحت مدیریت برادران میشلن به پیشرفت صنعت تایر کمک های شایانی نمودند، که مهمترین آن ابداع تایرهای رادیال می باشد. همچنین شرکت مزبور تایر های سبز، تایرهای پنچری رو به نام (pax) و Tweel را ابداع نموده که ممکن است روزی جایگزین تایرهای بادی امروزی گردد.
برادران میشلن در سال ۱۸۸۹ شرکت لاستیک‌سازی میشلن را در کلرمون فران فرانسه تاسیس نمودند و به تولید تایر دوچرخه پرداختند. از آن سال تاکنون میشلن صدها اختراع مهم را به ثبت رسانده است که انقلابی ترین آنها، تولید تایرهای رادیال می‌باشد.
میشلن در سال ۱۹۸۸( ۱۳۶۷ شمسی) شرکت تایرسازی بی‌اف‌گودریچ را تحت مالکیت خود دراورد. پس از آن نیز شرکت‌های بزرگی همچونتاروس، ریکن، کومورا و یونی‌رویال را خرید تا بر قدرت خود بیفزاید. در سال ۲۰۰۸ میشلن به دومین شرکت بزرگ تایرسازی جهان (بعد از بریجستون) تبدیل شد.
این شرکت پس از تصاحب کارخانجات بی‌اف‌گودریچ به تامین کنندهٔ تایر شاتل‌های فضایی در ایالات متحده تبدیل شد.
میشلن هم اکنون برای شاتل فضایی ، هواپیما، اتومبیل، کشنده‌های سبک وسنگین، موتورسیکلت و دوچرخه تایر تولید می‌کند.

img 269 1462104630

بنجامین فرانکلین گودریچ

پزشک و کارآفرین آمریکایی که اولین کارخانه تولید تایرهای باری را در سال ۱۸۸۰ میلادی در آمریکا تاسیس نمود و به پیشرفت صنعت تایر کمک فراوان نمود، در شرکت بی اف گودریچ ابتکار و ابداعات زیادی در رابطه با توسعه و تکامل تایرهای بادی تحت مدیریت آقای گودریچ انجام گرفت که می توان به شاخص ترین این فعالیت ها یعنی ساخت تایرهای تیوبلس ، ساخت تایرهای بادی با استفاده از کائوچوی مصنوعی، ساخت تایرهای بایاس تیوپ دار و ساخت تایر با نخ های نایلونی اشاره نمود.

img 268 1462103034

جیوانی باتیستا پیرلی

ریاضی دان و کارافرین نمونه ایتالیایی که در سال ۱۸۸۲ صنعت لاستیک را در کشور ایتالیا پایه ریزی کرد و ابداع شلنگ های لاستیکی و افزودن دوده به لاستیک جهت استحکام تایر به او نسبت داده می شود.شرکت پیرلی در توسعه تایر های رادیال نقش چشمگیری ایفا کرده است.
پیرلی از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به تنوع بخشی به فعالیت‌های خود داشت و بر همین اساس تولید کابل‌های تلفن عایق شده (۱۸۷۹)، کابل‌های تلفن زیرآبی (۱۸۸۶) و نخستین تایر دوچرخه (۱۸۹۰) در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
نخستین تایر خودرو تولید پیرلی در سال ۱۹۰۱ از خط تولید کارخانه این شرکت خارج شد.

img 267 1462102374

جان بوید دانلپ

دامپزشک اسکاتلندی که اختراع تایرهای لاستیکی توپر و همچنین امتیاز بهبود کارایی تایرهای بادی دوچرخه و سه چرخه به نام او ثبت شده است. روش او در زمان حیاتش مورد توجه قرار گرفت و تایرهای ابداعی او در دوچرخه های مسابقه ای مورد استفاده قرار گرفت.
وی در Dreghorn, North Ayrshire متولد شد.
در سال ۱۸۸۷ او اولین تایر بادی را برای دو چرخه پسرش با استفاده از رینگی ار جنس چوب، ابداع نمود.

img 266 1462101523

چارلز گودیر

مبتکر و محقق آمریکایی که در سال ۱۸۴۳ پدیده ولکانیزاسیون را کشف کرد و تحول چشمگیری را در صنعت لاستیک پی ریزی نمود.
چارلز گودیر در New Heaven متولد شد، فرزند ارشد امسا گودیر. وی همچنین پنج خواهر و برادر داشت. پدرش از نوادگان گودیر لندن بود. وی یکی از پایه گذاران دهکد استعماری New Heaven بود.

به پاس خدمات نامبرده یکی از بزرگترین شرکت های تایر سازی دنیا به نام وی نامگذاری شده است.

img 265 1462100615
بازگشت به بالا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *