تایر فابریک یا OE Tire

لاستیک فابریک خودرو

سایز استاندارد و یا به اصطلاح سایز فابریک خودرو یا OE TIRE

لاستیک فابریک (Original equipment Tire)، تایرهایی هستند که خودرو سازان به منظور کسب بهترین عملکرد برای خودرو انتخاب میکنند. لاستیک های فابریک خودرو دارای ویژگی های مهمی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم…

 لاستیک فابریک (Original equipment Tire) به آن دسته از لاستیک هایی اطلاق می شود که یک خودرو ساز براساس احتیاجات خودروی تازه طراحی شده خود، و همچنین تحقیقات مهندسین طراح، از میان برندهای مختلف آن لاستیک را برای خودروی خود انتخاب می کند. تایر انتخاب شده توسط تولید کننده شامل ویژگی های مورد نیاز خودرو در شرایط ختلف جاده ای از لحاظ ساختار، عملکرد، سایزو … باشد.

عموماً خودرو سازان معتبر جهانی، بعد از تولید یک خودرو جدید، لیستی از الزامات تایر آنرا به تولید کنندگان دارای استاندارد جهانی تایر ابلاغ میکنند، سپس تولید کنندگان تایر با توجه به ظرفیت های تولیدی خود و همچنین نیاز خودروساز، محصول نهایی خود را عرضه میکنند، خودروسازان نیز بعد از انجام آزمایشات متعدد، بهترین گزینه را برای خودرو تازه تولید خود انتخاب میکنند.

لازم به ذکر است که کسب امتیازات لازم و همچنین پشت سر گذاشتن مراحل کسب نشان استاندارد جهانی برای تولیید کنندگان تایر، فرآیندی مشکل است، لذا تعداد کمی از تولید کنندگان دارای این استاندارد میباشند.

لیست درخواستهای خودرو ساز جهت تامین لاستیک مورد نظر خود شامل موارد بسیاری از جمله نوع خودرو ( سدان، SUV، پیک آپ و …)، وزن خودرو، حداکثر سرعت قابل ارائه، حداکثر وزن بار و سرنشینان، زمان تحویل لاستیک، نحوه تحویل تایر، ظرفیت تولید انبوه، طراحی ظاهری متناسب خودرو، تست های مورد نیاز برای تایر طراحی شده و موارد بسیار دیگری از این دست می باشد که تولید کننده لاستیک موظف است که به تمامی این درخواست ها پاسخ دهد و لاستیک مورد نظر را براساس معیارهای تعیین شده طراحی و تولید کند.

در این زمان تولید کنندگان لاستیک با توجه به ملزومات خودروی جدید, اقدام به انتخاب یک لاستیک از میان لاستیک های از قبل طراحی و تولید شده خود می کنند.

در صورتی که لاستیک های از قبل تولید شده برای خودروی مورد نظر مناسب نباشند اقدام به طراحی و ساخت یک تایر مناسب برای خودروی مورد نظر می کنند که این امر یک فرآیند بسیار زمانبر و پرهزینه می باشد.

(برای مثال تایر خودرو بوگاتی ویرون، که شرکت میشلن فرانسه اقدام به تولید آن میکند، هیچ نمونه دیگری نداشته و تنها برای این خودرو طراحی و تولید شده است. کیفیت ساخت این تایر، طراحی آج آن و فاکتور های دیگر مورد نیاز، این محصول را بی نقص و بی همتا میسازد. این لاستیک ها باید توانایی حرکت با سرعت 408 کیلومتر در ساعت را داشته باشند و به همین خاطر نیازمند مهندسی دقیق است. برای هربار تعویض تایرهای خودرو ویرون مبلغ ۳۵ الی ۴۰ هزار دلار هزینه لازم است.)

نهایتا, زمانیکه خودرو ساز پیشنهادات مختلف را از تولید کنندگان متفاوت دریافت کرد، پس از بررسی های لازم و هزینه ها، بهترین گزینه را از میان گزینه ها موجود انتخاب میکند و در محصول نهایی خود به کار میگیرد.

 

خودرو سازان پس از آزمایش های فراوان سرانجام یک محصول را از میان گزینه های موجود انتخاب میکنند، اما آیا این بهترین انتخاب است؟!

 

تایر انتخاب شده توسط خودرو سازان توانسه بیشترین امتیاز را در آزمایشات کسب کند، اما کامل ترین انتخاب نیست و نواقصی دارد.

 

ممکن است در شرایط جاده ای متفاوت با آنچه تایر در آنجا آزمایش شده عملکرد خوبی از خود نشان ندهد، همچنین ممکن است در کشوری با آب و هوای متفاوت از محل تولید خودرو، بازدهی مناسبی نداشته باشد.

 

با همه این تفاسیر نکته اصلی این است که نمیتوان تمامی شرایط مختلف را از یک لاستیک با مشخصات یکسان انتظار داشت. تولید کننده معتبر نیز تمام شرایط محتمل را بررسی میکند، در نهایت یک سایز مشخص از یک لاستیک با شرایط مورد نیاز انتخاب میکند که تقریبا در شرایط عادی بازدهی حداکثری داشته باشد. سپس لیستی از سایزها، طرح آج ها و برند های مختلف را نیز همراه محصول خود عرضه میکند که بر اساس استاندارد های آن لیست، قادر به تغییر سایز لاستیک و یا رینگ خود خواهید بود. همچنین طرح آج های مختلف مناسب شرایط مختلف جاده ای نیز در آن لیست به همراه برندهای معتبر قرار داده شده است.

 

این مسئله در کشور ما هم به فراوانی اتفاق افتاده است. به جهت غیر یکسان بودن تمامی سطوح جاده ای، شهری و خیابان های کشور ما، معمولا سایز فابریک بسیاری از خودرو ها در این شرایط دچار آسیب میشود.

 

برای مثال خودروهای اسپرت با نسبت منظر ( فاق لاستیک ) کوتاه، در اولین دست انداز دچار ترکیدگی و یا آسیب جدی میشوند. به همین منظور اغلب مصرف کنندگان با توجه به رعایت استاندارد های خودروی خود، سایز لاستیک را یک یا دو سایز پهن تر و یا بلند تر میکنند که در مواجه با دست اندازها و جاده های غیر استاندارد آسیب کمتری به خودرو و تایر وارد شود.

 

همچنین در مناطق سرد سیر که در بیشتر فصول سال برف و یخبندان جاده ای را تجربه میکنند، استفاده از طرح آج برفی و یا یخ شکن امری ضروری است، بدین منظور لاستیک فابریک خودرو باید با تایر مخصوص برف و یخ تعویض شود.

 

تنها رعایت این نکته ضروری است که تغییر سایز لاستیک خودرو، تنها با رعایت استاندارد های ذکر شده توسط تولید کننده خودرو صورت پذیرد. استفاده از تایر و یا رینگ غیر استاندارد موجب ایجاد خسارت و آسیب جدی به تایر و خودرو میشود.

 

لاستیک فابریک یک خودرو در سال های مختلف نیز ممکن است تغییر کند

برای مثال سایز لاستیک خودرو کیا اپتیما در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، هر ساله تغییر کرده است، و یا حتی در صورت تغییر نکردن سایز، طرح آج لاستیک و یا برند تولید کننده آن دچار تغییرات شده است. این چنین تغییرات در تمامی خودرو سازان مرسوم است.

برای مثال کلاس E مرسدس دارای مدل های مختلف با کارایی مختلف میباشد که سایز لاستیک، طرح آج و برند تایر در تمامی آنها متفاوت است، این مسئله برای مدل های مختلف خودروهای بی ام دبلیو نیز صادق است.

اما نکته جالب برای تایر های مرسدس و بی ام دبلیو اینجاست:

تمامی تایر های ‌OE مرسدس بنز دارای نشان MO بر روی دیواره خود هستند، MO مخفف عبارت ‌Mercedes Only میباشد.

همچنین تمامی لاستیک های OE مخصوص مدل های مختلف بی ام دبلیو دارای نشان ستاره در دیواره خود میباشند.

 

نکات

-تایرهای فابریک خودروهای وارداتی معمولاً دارای قیمت بسیار بالا تر از نمونه های مشابه ولی غیر فابریک میباشند. این اختلاف قیمت گاهاً تا دو تا سه برابر قیمت تایر غیر فابریک نیز محتمل است.

به همین دلیل در شرایطی که تغییر برند مشکلی بر عملکرد و بازدهی خودرو نداشته، و موجب کاهش هزینه های خودرو میشود، تغییر تایر فابریک را پیشنهاد میکنیم.

-همچنین اگر در شرایط جغرافیایی زندگی می کنید که تایر فابریک خودرو، شمارا متحمل آسیب های فراوان و همچنین هزینه های بالا میکند، با رعایت استاندارد های لازم و کسب مشاوره از کارشاسان مجموعه بازار لاستیک ، پیشنهاد تغییر برند و تغییر سایز خودرو را میدهیم.

-در صورت تغییر سایز و یا تغییر طرح آج لاستیک های خودرو لازم است برای تمامی محور ها این تغییرات انجام پذیرد.

-هر دو محور ( چهار چرخ) خودرو بایر دارای یک نوع طرح آج ( در قسمت عملکرد طرح آج توضیح داده شد) باشند.

-برخی خودرو های اسپرت دارای سایز مختلف در محور جولو و عقب هستند که تغییرات در محور جولو، حتما نیازمند تغییر مناسب در محور عقب نیز میباشد.

-خودرو های لوکس و اسپرت دارای تایر های پنچر رو و یا Run Flat میباشند.

در شرایط جاده ای ایران استفاده از این لاستیک ها رانندگی را خسته کننده و خشک میکند، در صورت تغییر لاستیک این خودروها از Run Flat به تایر بادی، حتما الزامات این امر را بررسی کنید و یک تایر زاپاس برای خودرو خود تهییه کنید.

خودرو های دارای لاستیک Run Flat به دلیل خاصیت ضد پنچری و یا پنچر رو بودن تایر، بدون زاپاس هستند.

بازار لاستیک ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *