شاخص سرعت تایر و اهمیت آن

شاخص سرعت تایر

لاستیک هر خودرویی با توجه به وزنی که دارد و باری که حمل می کند نمی تواند بیشتر از سرعتی که تعیین شده است حرکت کند. به بیشترین سرعتی که یک لاستیک با توجه به وزن خودرو در یک زمان مشخص و در شرایط عادی می تواند حرکت کند شاخص سرعت تایر می گویند.

شاخص سرعت و وزن شاخص هایی هستند که خدمات لاستیک را ارائه می کنند که هر دو معمولاً با یک یا دو کلمه کنار هم بر روی دیواره تایر نوشته می شوند. حروف الفبایی که روی یک جدول استاندارد نوشته شدند نشان دهنده شاخص سرعت می باشند، در این جدول بالاترین حرف نشانه دهنده شاخص بالاترین سرعت است به جز حرف H که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

شاخص سرعت تایر

بهتر است به این نکته توجه کنید که شاخص سرعتی که روی تایر نوشته می شود مختص تایر نو در شرایط کنترل شده است نه در جاده و شرایط های مختلف دیگر، به همین دلیل ظرفیت واقعی سرعت تایر هر خودرو ممکن است از شاخص سرعت تایر کم باشد. عواملی مانند شرایط لاستیک، میزان باد، بار اضافه، سطح جاده و آب‌و‌هوا در سرعت بیشینه لاستیک تأثیر دارند.

اگر شما تایر‌هایی با شاخص سرعت متفاوت دارید لاستیکی که کمترین شاخص سرعت را دارد، بیشینه‌ی سرعت امنی است که تایر شما می‌تواند تحمل کند. رایج‌ترین شاخص‌ها S و T (سدان‌ها، مینی ون‌ها، کامیونت‌ها)، H (خودرو‌های سواری، ماشین های مسابقه، ماشین‌های کوپه و بعضی کامیونت‌ها)، N، P، Q و R(کامیونت)، V ،W ،Y (ماشین‌های مدل بالا و با قابلیت‌های پیشرفته) و بیشتر تایر‌های زمستانی دارای شاخص‌های Q، S،T هستند. برای تایر‌هایی که بالاترین ظرفیت سرعت را دارند برای مثال بالای 240 کیلومتر بر ساعت(ZR )، در جدول شامل شاخص سرعت Y می‌شود.

در این قسمت می بینید که حرف H در جای خود نیست دلیل این امر این است که برای اولین بار در اروپا در سال ۱۹۶۰ شاخص سرعت به وجود آمد و فقط حروف S ،HوV وجود داشت. اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت خودرو سازی جدول بزرگ و بزرگ تر شد و همه حروف الفبا را در بر گرفت به جز حرف H که حد سرعت ۲۴۰ را نشان می دهد بنابراین تغییری نکرد و عقب تر رفت.
تایر‌های با شاخص Z گاهی اوقات به جای اینکه در شرح خدمات استفاده لاستیک قرار بگیرد به شکل ZR با سایز تایر ترکیب می‌شوند و باهم نوشته می‌شوند.

شاخص سرعت چگونه اندازه گیری می‌شود؟

شاخص سرعت بر حسب کیلومتر بر سرعت است. سازنده های تایر ظرفیت ان را از نظر سرعت و حرارت اندازه گیری می کنند سخت‌ترین(سخت‌گیرانه‌ترین)آزمایش وقتی انجام می‌پذیرد که SAE(جامعه مهندسین خودرو) مشاهده شود. معمولاً آزمایش با رؤیت ECE(کمیسیون اقتصادی اروپا)تمام می‌شود.

شاخص سرعت تایر و اهمیت آن

نحوه اندازه گیری شاخص سرعت

برای این کار تایر توسط یک استوانه فشرده می شود تا شرایط نزدیک به شرایط واقعی باشد، ابتدا تایر مناسب و به اندازه باد می شود و سپس در اتاقی با 77درجه فارنهایت و بر یک چرخ که به دستگاهی متصل است نصب می‌شود.

با سرعت 40کیلومتر بر ساعت(پایین ترین حد سرعت) شروع به چرخش می‌کند و در 10دقیقه به بالاترین سرعت شروع به چرخش میکند تا به سرعت مشخص برسد. بعد از این مراحل از اتاق خارج می شود تا از هر نظر بررسی شود و اگر تایر از لحاظ آج و … سالم باشد نشان دهنده موفق بودن آزمایش است.

در این آزمایش تایر به مدت ۱۰ دقیقه چرخانده می شود ولی اگر تایر در استاندارد SAE تست شود باید به مدت یک ساعت و در دمای ۱۰۰ درجه چرخانده شود تا نتیجه گیری انجام شود.

چه شاخص سرعتی مناسب تایر خودرو شما است؟

برحسب نوع راننده و نوع خودرو شاخص سرعت برای هر وسیله نقلیه متفاوت است. افرادی که خودرو های مدل بالا دارند با تایر هایی با شاخص سرعت V،W و یا Y راحت هستند همچنین رانندگان کامیونت ها از تایر هایی با شاخص سرعت N ،P،Q،R،S،Tو یا H استفاده می کنند. در بیشتر کشور ها سرعت مجاز برای رانندگی ۷۵ مایل بر ساعت است به همین دلیل به شاخص سرعت H نمی رسند و خودرو های شخصی و سواری عادی بیشتر از تایر های با شاخص سرعت S و T استفاده می کنند. نوع رانندگی نیز در انتخاب تایر مهم است برای مثال اگر فردی با سرعت زیادی رانندگی می کند باید تایر با شاخص مناسب را تهیه کند.

اگر قصد عوض کردن تایر دارید و مایل هستید از تایر های با سرعت پایین تر و یا بالاتر استفاده کنید باید از یک متخصص مشورت بگیرید و طبق نظر ان ها بهتر است برای جلوگیری از سر خوردن تایری که شاخص سرعت پایین تری دارد در قسمت جلو باید به کار گیری شود.

“تایر‌های با شاخص سرعت مشابه بگیرید،در غیر این صورت به یاد داشته باشید که ماکزیمم سرعت به لاستیکی که دارای شاخص کمتر است محدود می‌شود.”

بهتر است بدانید شاخص سرعت بر حسب شرایط ازمایشگاهی است و شبیه حد سرعتی که در خیابان ها و بزرگ راه ها تعیین شده نیست.

آیا تایر‌ها کاملاً پر باد است؟ آیا خودرو‌ شما به درستی تراز شده است؟ میزان حرارت جاده چقدر است؟ آیا تا به حال پنچری داشته اید؟

همیشه و در هر نوع شرایطی شاخص سرعت را در نظر نگیرید زیرا این شاخص در محیطی عادی اندازه گیری نشده است برای مثال اگر وزن خودروی شما سنگین است و یا شرایط جاده و همچنین اب و هوا مناسب نیست باید سرعت خود را کاهش دهید و طبق شاخص سرعت رانندگی نکنید زیرا در این شرایط ها ظرفیت سرعت تایر کاهش پیدا می کند.

به این نکته توجه کنید که همه مطالب برای همه خودرو ها صادق نمی باشد زیرا شرایط همه ان ها باهم متفاوت است به همین دلیل شما باید قبل از انجام هرگونه تغییر و چایگزینی باید دفترچه راهنمای مختصص خودروی خود را مطالعه کنید و همچنین از یک متخصص مشاوره بگیرید تا خودروی شما دچار آسیب نشود.

جهت خرید انواع لاستیک به وب سایت بازار لاستیک ایرانیان سر بزنید و از مشاوره ما بهرمند شوید :

بازار لاستیک ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *