آشنایی با ماشین آلات راهسازی، صنعتی و..

آشنایی با ماشین آلات راهسازی

با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و به سبب آن پیدایش نیازهای جدید بشر، ابزار و ادوات دستیابی به پاسخ این نیازها نیز دچار تغییرات و پیشرفت چمشگیری شده است. اختراع، به کار گیری و توسعه ادوات معدنی، راهسازی و صنعتی نیز از این تغییرات انقلابی مستثناء نیستد. در این بخش سعی شده مطالبی در جهت آشنایی با برخی ماشین آلات صنعتی و معدنی ارائه شود.

لودر ( Loader )

لودرها بطور وسیعی در کارهای ساختمانی برای حمل توده مواد (نظیر خاک و سنگ )، بارگیری کامیون ها، خاکبرداری ، حفاری و گاهی تسطیح (به عنوان بولدوزر ) بکار گرفته می شوند. بر خلاف اسکریپرها که به طور همزمان برای بارگیری و حمل استفاده می شوند، لودرها همواره باید به همراه ماشین های انتقال دهنده مانند کامیون ها به کار گرفته شوند.

weel loader 3

weel loader 3

انواع لودر

اصولا دو نوع لودر نصب شده روی تراکتور وجود دارد:

    لودر چرخ زنجیری(Chain Loader)
    لودر چرخ لاستیکی(Wheel Loader)

لودر چرخ زنجیری (Chain Loader)

لودرهای چرخ زنجیری فشار کمی بر خاک زیر خود وارد می کنند. این نوع ماشین با داشتن مزایایی همچون شناوری خوب و قدرت کشش مناسب می تواند در زمین های نرم و با تلاقی که لودرهای چرخ لاستیکی در آن ها کارایی مناسبی ندارند بخوبی عمل نمایند. همچنین عملکرد این دستگاه ها بر روی زمین های سنگلاخی نسبت به نوع چرخ لاستیکی که به شدت ممکن است آسیب ببینند بسیار مناسب می باشد . لودرهای چرخ زنجیری طراحی مناسبی برای مانور در محیط های محدود دارند. نقل و انتقال این لودرها بین پروژه های مختلف، نیازمند تریلر می باشد.

chain loader

chain loader

 

لودر چرخ لاستیکی (Wheel Loader)

لودر های چرخ لاستیکی دارای سرعت بالاتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری بوده وبسیار بهتر از آنها در زمین های سفت عمل می کنند. آنها می توانند در راه های ساخته شده حرکت و در فواصل نسبتاً کوتاه بدون نیاز به تریلر انتقال یابند . از جهت اندازه انواع گسترده تری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری دارند و از این رو می توانند سازگارتر با نیازها انتخاب شوند و همچنین هزینه نگهداری آن ها در زمین های مرطوب و خاک های ماسه ای که خاصیت ساینده برای لودرهای چرخ زنجیری دارند، کمتر می باشد. فشار وارد بر زمین توسط لاستیک ها با تغییر میزان باد لاستیک قابل تغییر بوده، ولی به هر حال کارکردن توسط این لودرها در زمین های خیس و گل آلود به علت ایجاد فشار زیاد مشکل و ظرفیت باربرداری آنها در زمین های باتلاقی نسبت به نوع چرخ زنجیری، کمتر خواهد شد. البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیک ها وجود دارد که می توان برای ازدیاد اصطکاک لاستیک ها از آن ها استفاد کرد.

weel loade2

در زمین های سنگلاخی با سنگ های تیزگوشه امکان آسیب پذیری لاستیک ها وجود دارد، البته نوع جدیدی از لاستیک ها با آج های خیلی ضخیم تولید شده اند که امکان کار در مناطق سنگلاخی را فراهم می آورند. لودر های چرخ لاستیکی قدرت کشش کمتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری هم وزن خود دارا بوده و در نتیجه قدرت مفید آنها در کندن خاک ها و بالا رفتن یا پایین آمدن از شیب ها محدود می باشد. دستگاه های نوع چرخ لاستیکی که بر روی تراکتور کمرشکن نصب می شوند، می توانند مشخصات فرمانپذیری مطلوبی در جای کم داشته باشند. کمرشکن بودن لودر اجازه گرفتن زاویه ای تا ۳۵ درجه در صفحه افقی محور ماشین بین دو قسمت اصلی ماشین را فراهم می کند.

قسمتهای اصلی لودر:

لودرها بطور کلی شامل قسمت های زیر  می باشند:

موتور
    شاسی
    سیستم هیدرولیک
    جام

 موتور

موتور نیروی لازم برای حرکت را به وجود می آورد. امروزه اکثر لودر های چرخ زنجیری به صورتی ساخته می شوند که موتورشان پشت سر راننده قرار گیرد . این امر می تواند به دو علت باشد، اول اینکه وزن موتور بصورت یک عامل تعدیل کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده از مصالح است . ثانیاً اپراتور لودر نزدیکتر به فضای کار خود بوده و کنترل ماشین برایش سهل تر می شود.

ENG_T4f_St4_D16_3D_W_Front

موتور در لودرهای چرخ لاستیکی بسته به موارد زیر می تواند در جلو یا عقب ماشین قرار بگیرد:
لودر های کوچک با محورگردان جلو دارای موتور در جلوی ماشین هستند.
لودر هایی که دارای جام در جلو و بیل در عقب (بکهولودرها) می باشند به علت بازتر بودن دید راننده موتورشان در جلو قرار دارد.
به دلیل ایجاد نیروی خنثی کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده و همچنین ایجاد دید بازتر برای راننده لودرهای بزرگ معمولا دارای موتور در عقب ماشین هستند.

شاسی

لودرها دارای شاسی تراکتور می باشند. این شاسی ها برای لودرهای چرخ زنجیری یک پارچه هستند و برای لودرهای چرخ لاستیکی می توانند به صورت کمرشکن باشند.

سیستم هیدرولیک

از سیستم هیدرولیک لودر برای انتقال نیرو از موتور  به جام آن استفاده می شود. امروزه با بهینه سازی روغن های هیدرولیک، محافظت در مقابل فرسایش و خوردگی در سیستم هیدرولیک افزایش یافته است . همچنین با استفاده از شیرهای فشار، خطایابی سیستم های هیدرولیک و اعضای آن ساده تر شده است.

hydrolic system of loader

جام

جام لودر ها طوری طراحی شده اند که عمل تخلیه را می توانند در ارتفاع ۵/۲ تا ۵/۴ متری از پای لودر انجام دهند. این قابلیت به لودر ها امکان می دهد تا عمل تخلیه بار را در کامیون ها و ماشین های انتقال به راحتی انجام دهند. عمل بارگیری و تخلیه بار لودر، به ناچار با مانور زیادی همراه است. بنابراین اگر فضای کار محدود باشد، در قدرت مانور لودر ایجاد مشکل خواهد شد . جام ممکن است در حین عملیات در موقعیت های مختلفی از لودر قرار گیرد .

bucket 5

در حالتی که جام به منظور تخلیه بار بالا رفته، بر روی ابعاد افقی لودر در سطح زمینه تأثیری ندارد . به همین دلیل طول لودر به طور معمول در سطح لاستیک ها در نظر گرفته می شود. به طور معمول برای عمل حفاری، دورزدن و تخلیه بار در ماشین بارگیر، به محلی با طولی دو برابر طول ماشین (طول ماشین برابر فاصله دو چرخ عقب و جلوی ماشین است) احتیاج است.

انواع جام و دندانه

جام یونیورسال Universal Bucket:

این نوع جام مجهز به دندانه هایی می باشد که قابلیت نفوذ به توده خاک را افزایش داده و عمل پرکردن جام و همچنین سیکل بارگیری را سریعتر می نماید. این نوع جام ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و در انواع خاک بجز خاک های سنگی قابل استفاده می باشند. تمامی جام ها مجهز به صفحه هایی در زیر و کناره ها می باشند که باعث محافظت و افزایش طول عمر جام می شوند. به منظور دست یافتن به معیارهای مختلف کاربردی، جام های یونیورسال در شکل های مختلفی ساخته شده اند. (مانند لبه گرد، به منظور بهبود حفظ سنگدانه ها) در این نوع جام یک لبه کناری مازاد به انتهای کف جام جوش داده شده تا کف جلویی جام با قسمت انتهایی جام در یک تراز قرار بگیرند و بتواند در صورت لزوم یک سطح صاف و مناسب را ایجاد نمایند.

bucket 2

جام حفاری عمومی General Excavation Bucket:

این نامگذاری از آنجاست که این جام برای اغلب حفاری ها مناسب است. مفصل جام بخشی از سازه بوده و تا زیر جام کشیده شده است، لبه برشی این ساختار به منظور تحمل نیروهای فشاری و پیچشی طراحی گردیده و قسمت های تحتانی و کناری جام با قطعاتی قابل تعویض تقویت و محافظت شده است تا به این ترتیب هم به عمر جام افزوده شود و هم قابلیت حمل کردن سخت ترین خاک ها را ایجاد نماید.

general bucket

جام صخره کنی Rock Bucket:

این نوع جام برای حفاری در زمین های سخت مورد استفاده قرار می گیرند. لبه جام طوری طراحی شده که نفوذ در خاک های سخت را ساده تر می کند.

bucket

انواع دندانه های جام

دندانه های نفوذی: از این دندانه ها در مواد متراکم شده بر اثر وزن خود، مانند رسها استفاده می شود. نفوذ زیاد و خود تیز شوندگی از ویژگی های این دندانه ها است.
دندانه های کوتاه: این نوع دندانه ها بسیار قوی هستند و در مصالح بسیار سخت مانند صخره ها استفاده می شوند.
دندانه های بلند: این دندانه ها در مصالحی استفاده می شوند که امکان شکسته شدن دندانه وجود نداشته باشد.
دندانه های بلند کارهای سنگین: این دندانه ها درحفاری های معمولی استفاده نمی شوند.
دندانه های سایشی کارهای سنگین: این دندانه ها در خاکبرداری ماسه، شن و سنگ های تیز گوشه مورد استفاده قرار گرفته و بسیار با دوام می باشند.
دندانه های کارهای سنگین و با دوام : این دندانه ها برای نفوذ در خاک هایی با تراکم کم و متوسط مناسب بوده و با دوام بسیار زیاد طراحی شده اند.

type of dandane bucket11

 

بزرگترین لودر جهان

بزرگترین لودر جهان

روزگاریست که انسان ها به دنبال بزرگترین ها ، کوچکترین ها ، و سایر “ترین” ها هستند که در این میان نیز برخی بسیار موفق بوده اند . مثل : شرکتی که درآمریکا به جنگ معادن آمده و با ساخت بزرگترین لودر جهان نام خود را در رکوردهای گینس به ثبت رسانده است .

این غول بزرگ با مدل L-2350  و با نام Letourneau در ایالت تگزاس آمریکا ساخته شده و معمولاً در معادن مس و سنگ آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می گیرد .

بزرگترین لودر جهان

این ابر لودر با قلب تپنده ۱۶ سیلندری و با حجم ۶۵ لیتر و توان ۲۳۰۰ اسب بخار  به حرکت در می آید و نهایت سرعت آن ۸ کیلومتر در ساعت می باشد .

ارتفاع این لودر تا کابین راننده نزدیک به ۷ متر ، ارتفاع لاستیک آن تقریباً ۴ متر و عرض لاستیکش ۸/۱ متر می باشد . کلیه اطلاعات حرکتی ، شیب زمین ، وزن بار در حال حمل ، عیب یابی موتور و سیم های ترمز و هیدرولیک به صورت کاملاً هوشمند و یکپارچه می باشد و راننده این لودر باید مانند خلبانان آموزش کافی برای کار با این دستگاه را فراگیرد .

بزرگترین لودر جهان

حجم پاکت این لودر ۷۰ یارد مکعب است و قادر می باشد ۷۲ تن بار را در یک مرحله جا به جا نماید  و با ۵ مرحله بارگیری یک دامپتراک ۴۰۰ تنی را پر می نماید . قیمت این لودر در آمریکا ۶/۷ میلیون دلار است .

سایز تایر : ۷۰/۷۰R57

بیل (Excavator)

بیل ها برای گودبرداری در خاک های نرم و سخت، سنگ های نرم و مواد غیرسنگی استفاده می گردند. برای حفاری کانال هایی جهت جاگذاری لوله ها و کابل های ادارات برق، تلفن و آب و فاضلاب و حوضچه های بزرگ و نوع خاص آن برای معادن مورد استفاده قرار می گیرد. بیل های مکانیکی می توانند انواع خاک ها بجز صخره سنگ ها را حفر نمایند. صخره سنگ ها باید ابتدا توسط دستگاه هایی مانند ریپر یا چکش هیدرولیکی تخریب و پس از آن توسط بیل برداشت شوند.

از بیل ها برای حفاری خاک به خصوص در اغلب زمین های خرده سنگی که حفاری آن توسط ماشین آلات دیگر راه سازی جز بولدزر عملی نیست، استفاده می شود. بیل قادر است علاوه بر حفاری، مواد حاصله را در داخل وسائل حمل مواد خاکی بار نماید. از این ماشین برای بارکردن همه نوع مواد اعم از سنگی، شنی و رسی و غیره می توان استفاده کرد. همچنین برای حفر و زاویه دادن به کانال ها از آن استفاده می شود.
انواع بیل های رایج

بیل ها را می توان از چند لحاظ تقسیم بندی کرد:

تقسیم بندی بیل ها از لحاظ نوع شاسی که بر روی آن سوار می شوند:

    بیل های چرخ زنجیری
    بیل های چرخ لاستیکی

بیل چرخ زنجیری

  •     به سبب زیاد بودن سطح اتکای زنجیر با زمین به راحتی می تواند در زمین های سست استقرار یافته و کار انجام دهد.
  •     دنده هایی که روی زنجیر آنها پیش بینی شده سطح زمین های سنگی را شیار داده و استقرار و ثبات ماشین را برای انجام عملیات سخت سنگبرداری ممکن می سازد.
  •     در راه هایی با شیب زیاد نیز قادر به حرکت و کار می باشند.
  •     در مقایسه با انواع دیگر، در عملیات های خاکی با ثبا ت ترین آن ها است.
  •     سرعت حرکت آنها کم و در حدود ۵/۱ تا ۵/۳ کیلومتر در ساعت می باشد.
  •     برای انتقال آنها به کارگاه باید از تریلر استفاده نمود.
  •     در غالب عملیات خاکی به صرفه تر از انواع دیگر است.

type of exavators

بیل چرخ لاستیکی

قیمت بالاتری نسبت به نوع زنجیری دارد.
سرعت حرکت آن با توجه به قدرت موتورشان محدود می باشد.

تقسیم بندی بیل ها از لحاظ نوع حفاری

  •     بیل جام جلو (Front Shovel)
  •     بیل جام معکوس (Back Hoe)

shovel1

بیل جام جلو برای حفاری بالای سطح زمین و بارگیری کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیل جام معکوس معمولا برای حفاری در سطح پایین زمین طراحی شده است. بیل های جام جلو برای حفاری سخت در بالای سطح ماشین می باشند که قادر هستند فشار قابل توجهی به جام خود اعمال  کنند، اما مصالحی که حفاری می شوند باید در حالت عمودی باشند، به عبارت دیگر به صورت عمودی به سطح زمین قرار بگیرند. بازو و جام حدود یک سوم وزن کل ماشین را دارند. بنابراین با در نظر گرفتن وزن مصالح در جام، این ماشین ها به نحوی طراحی می شوند که تعادل خود را حفظ کنند. معمولا این ماشین ها دارای چرخ زنجیری می باشند و سرعت آن ها بسیار کم است.

بیل جام معکوس برای حفاری در زیر زمین استفاده می شود. این ماشین برای حفاری ترانشه، زیر زمین، پی و در مواردی که فضای کار محدود است، مناسب می باشد. در بعضی از انواع، تا عمق ۸ متری زیر ماشین قابل حفاری است. عمل حفاری با کشیده شدن بازوی جام به طرف ماشین انجام می شود.

 

تقسیم بندی انواع بیل از لحاظ تولید نیرو

بیل ها از لحاظ سیستم تولید نیرو به دو دسته بیل مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند. در نوع مکانیکی (کابلی)،  جام توسط یک کابل کششی به طرف ماشین کشیده می شود. یک کابل بالا برنده برای باز کردن زاویه تیر و امتداد دسته جام و بالا بردن و پایین آوردن تیر اصلی به کار می رود. در نوع هیدرولیکی این حرکات با سیلندرهای هیدرولیکی انجام می شود. علاوه بر این، جام در انتهای بازو مفصل شده و توسط یک سیلندر هیدرولیکی در این نقطه قادر به حرکاتی مشابه مچ دست می باشد. بیل های امروزی تماما هیدرولیکی می باشند و نوع مکانیکی آن دیگر رایج نمی باشد.

قسمت های مختلف بیل

  •     تیرک اصلی
  •     بازوی جام
  •     جام
  •     شاسی و بدنه

سه قسمت (تیر اصلی، بازوی جام و جام) به صورت مفصلی به یکدیگر متصل شده اند و قسمت تیرک اصلی نیز به قسمت کنترل ماشین متصل شده است. حرکت های تمام مفصل ها توسط سه عدد سیلندر هیدرولیکی انجام می شود.

    تیرک اصلی

ابتدای قسمت تیرک اصلی دارای یک انحنا یا به اصطلاح گردن غازی می باشد که این انحنا به سمت زمین است. ممکن است بعضی بیل ها دارای دو انحنا باشند. وجود چنین شکلی در قسمت تیرک اصلی یک بیل سه دلیل دارد:

باعث افزایش فضای بین تیرک اصلی و قسمت کنترل به منظور سهولت نزدیک شدن این دو به یکدیگر می گردد.
جلوگیری از حفر بیش از حد توسط جام.
ارائه امکان دید بهتر جلو توسط راننده.

پایه تیرک اصلی بصورت مفصلی دو یا سه فوت عقب تر از لبه ماشین متصل شده است. در بیل های هیدرولیکی ممکن است یک، دو یا سه سیلندر برای حرکت قسمت تیرک اصلی وجود داشته باشد. اگر یک یا سه سیلندر وجود داشت، لوله های پیستون به زیر سطح تیرک اصلی مفصل می شوند و اگر دو سیلندر وجود داشت معمولاً در دو گوشه متصل می شوند. روی هر تیرک اصلی دو سوراخ برای نصب شدن به قسمت های دیگر وجود دارد. سوراخ بالایی برای بدست آوردن حفاری ماکزیم (Maximum Digging Depth) نقطه پائینی برای بدست آوردن مقدار تخلیه ماکزیمم (Maximum Dump Height) می باشد. قسمت انتهایی تیرک اصلی بوسیله یک پین بزرگ به بازوی جام متصل می شود.

parts of excavators

  • بازوی جام

در بیل های هیدرولیکی قسمت شاخه یا بازوی جام بصورت مفصلی به تیرک اصلی متصل می شود و در انتهای دیگر بوسیله سیلندرهای هیدرولیکی به جام متصل می گردد. اتصال سیلندر هیدرولیکی بازوی جام به تیرک اصلی بیشتر به قسمت بالا نزدیک است تا به پائین. نسبت این دو قسمت در مدل های مختلف بسیار تفاوت دارد. زیرا این نسبت باعث تفاوت در نیروی وارد بر ماشین خواهد شد. اهرم های متصل به ناخنک های جام وقتی در امتداد بازوی جام قرار می گیرند از ۱ به ۴ تا ۱ به ۸ متفاوت است. این نسبت باعث می شود که سرعت مانور جام  ۴ تا ۸ برابر سریع تر از پیستونی که با نیروی ۱/۴  و  ۱/۸  کار می کنند حرکت خواهد کرد. این نسبت باعث می شود که سیلندرهای کوچکتری برای حرکت دادن مورد استفاده قرار گیرند و فضای کمتری اشغال خواهد شد. بعضی از بیل ها دوجفت سوراخ برای متصل کردن تیرک اصلی به بازوی جام دارند . جفت سوراخ های بالایی قدرت بیشتری برای حفاری و دو جفت دیگر سرعت بیشتر و قابلیت کارکردن راحت تر با بیل را فراهم خواهد کرد.

  •     جام

در بیل های هیدرولیکی جام بوسیله دو جفت اهرم به بازوی جام متصل می شود. یکی از این اهرم ها دارای سیلندر هیدرولیکی می باشد. سیلندر هیدرولیکی متصل به جام باعث می شود که جام یک حرکت دورانی زیاد در حدود  ۱۳۶ تا ۱۳۷ درجه انجام دهد. در صورت عدم وجود این سیلندر هیدرولیکی حرکت دورانی جام میسرنمی شد. همچنین این سیلندر باعث می شود که جام به بازوی جام برخورد نکند. وقتی که سیلندر باز می شود، ناخنک های جام جمع می شوند و هنگامی که سیلندر بسته می شود، ناخنک های جام باز خواهند شد. دو جفت سوراخ برای متصل شدن سیلندر هیدرولیکی به جام تعبیه شده است. همانند سوراخ هایی که روی بازوی جام وجود دارد یک جفت از آنها برای حفر کردن سریع تر و حرکت راحت تر و دیگری برای حفر با قدرت بیشتر و عمیق تر می باشد. انتخاب این دو بستگی به نوع عملیات و خود اپراتور دارد. معمولاً آن جفت سوراخ هایی که به دندانه های جام نزدیک تر هستند قدرت بیشتری تولید خواهد کرد.

bucket

bucketجام ها با عرض های متفاوت وجود دارند و متناسب با عرض خود عمقشان تغییر می کند. با درنظر گرفتن عرض یکسان، با کاهش عمق جام ظرفیت آن کاهش می یابد ولی باعث افزایش در مؤثر بودن بارگیری خواهد شد. به منظور کاهش اصطکاک در لبه ها و برای تخلیه سریع تر، جام معمولا در بالا بازتر و پهن تر می باشد. به منظور افزایش میزان برش خاک به جام دو عدد تیغه برش اضافه می کنند که عرض برش را ۲ تا ۸ اینچ افزایش می دهد. تیغه برش ممکن است دارای عرض ثابت یا متفاوت باشند و یا دندانه دار باشند که باعث کاهش سائیده شدن جام و سهولت در کنده شدن خاک چسبنده می شوند.

بازار لاستیک ایرانیان

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *