نشان E-Mark یا استاندارد اتحادیه اروپا

درباره E مارک و یا استاندارد اتحادیه اروپا

همانند کشور عزیزمان ایران، بیشتر کشورها دارای سازمان های نظارتی هستند که حد استانداردهای لازم و کافی برای عرضه محصولات مختلف را ارائه، بررسی و کنترل میکنند. تدوین استاندارد های وسایل نقلیه موتوری نیز در وظایف مشروح همین سازمان‌ها نهادینه شده است. برای مثال دیپارتمان حمل و نقل ایالات متحده آمریکا ( Department Of Transportation : DOT ) و اداره ی ملی ایمنی ترافیک بزرگ راهها ( National Highway Traffic Safety Administration : NHTSA ) مسئولیت ایجاد و توسعه ی بسیاری از استانداردها ی ملی برای خودروها و قطعات مصرفی آن ها را در سراسرامریکا به عهده دارند. در اروپا، به علت ازدیاد سفر های شهری، بین شهری و حتی بین کشوری، این استاندارد ها با علامت E بر بدنه تولیداتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، درج میشود.
درج علامت E بر بدنه و مشخصات تولیدات زیر نشان دهنده دارا بودن استاندارد های لازم اتحادیه اروپا میباشد.

۱ : وسایل نقلیه مانند : خودرو های شخصی، موتور سیکلت، وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی نظیر اتوبوس، کامیون، تریلر، ادوات و ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقلی و مواصلاتی.
۲ : محصولات شامل : لامپ، لاستیک، چرخ، ترمز، بوق، کمربند ایمنی خودرو، کیسه هوا، تجهیزات ضد سرقت، شیشه‌های خودرو، لوله اگزوز، سیستم احتراق، سوخت، و غیره…
۳ : ملزومات جانبی تمامی محصولات بند‌های ۱ و ۲
۴ : محصولات الکتریکی خودرو

نحوه صدور گواهی E – Mark
در این روش، تولیدات باستی توسط سازمان‌ها و نهاد های ذی صلاح کشور‌های اروپایی که عضو اتحادیه اروپا باشند بررسی شده، و هر کشور با توجه به استاندارد‌های یکسان، E – Mark تضمین خود را بر اساس ضوابط و طبق نامگذاری جدول زیر، به عنوان نشان تایید، بر روی محصولات درج میکند. لازم به ذکر است که محصولات تولید شده در سراسر جهان که دارای هر یک از نشان‌های زیر باشند، به منزله تایید استانداردها توسط تمامی اتحادیه اروپا میباشد و آن محصول مجاز به استفاده در کشورهای اروپائیست.

آلمان E1
فرانسه E2
ایتالیا E3
هلند E4
سوئد E5
بلژیک E6
مجارستان E7
جمهوری چک E8
اسپانیا E9
یوگوسلاوی E10
انگلستان  E11
اتریش E12
لوگزامبورگ E13
سوئیس E14
نروژ E16
فنلاند E17
دانمارک E18
رومانی E19
لهستان E20
پرتقال E21
روسیه E22
یونان E23
کرواسی E25
اسلونی E26
اسلواکی E27
بلاروس E28
استونی E29
بوسنی E31
ترکیه E37

حرف E و شماره شناسه بعدی آن که در دایره یا مربعی بر دیواره لاستیک درج میشود، نشانه کشور صادر کننده این استاندارد برای محصول تولید شده میباشد. این مجموعه به وسیله دو عدد بعدی که نشان دهنده سری قانون‌ها و تست‌هایست که لاستیک بر اساس آنها مجاز به اخذ استاندارد شده میباشد. لاستیک‌هایی هم که در آزمایش صدا دارای نمره فراتر از قبولی باشند، در امتداد اعداد استاندارد E ، باحرف S مشخص میشوند.

بازار لاستیک ایرانیان

عرضه کننده تمامی لاستیک های خودرو‌ها، ادوات حمل و نقل جاده‌ای و بین شهری، ادوات راهسازی و معدنی و … با نشان استاندارد اتحادیه اروپا و آمریکا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *