معرفی انواع آج لاستیک

معرفی انواع آج لاستیک

معرفی انواع آج لاستیک : از زمانی که خودروها به عرصه وارد شده اند تایرها و چرخ ها نیز در حرکت آنها نقش بسیار مهمی را ایفا نموده اند و موجب راحتی سرنشین ها شده اند. پس باید توجه ی ویژه ی به آنها داشته باشیم.

وقتی در خصوص آج لاستیک ها و ضروریات آن صحبت می کنیم باید بدانید که هر لاستیکی با اج متفاوتی ساخته شده است به عبارت دیگر با توجه به نوع لاستیک آج نیز برای آن طراحی گردیده اید که هر کدام از آن ها با توجه به شرایط استفاده و نوع رانندگی و سبک جاده متناسب هستند.

انواع مختلف آج لاستیک

همانطور که اشاره کرده ایم لاستیک ها دارای آج های متفاوتی می باشند که به صورت کلی می توان آن ها را به 4 دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • جهت دار ( یک طرفه )
  • متقارن
  • نامتقارن
  • جهت دار – نامتقارن

که در ادامه به صورت خلاصه وار در خصوص هر کدام نکاتی را ذکر می کنیم.

انواع مختلف آج لاستیک 

آج لاستیک

جهت دار یا یک طرفه

وقتی می گوییم آج های جهت دار یا آج های یک طرفه یعنی که تایر تنها در یک سو چرخش داشته است و معمولا روی دیواره های خودش درای یک فلشی است که آن نشان دهنده جهت چرخش می باشد.

در این نوع آب پیمایش عملکرد بهتری داشته است و از روی سطح تایر آب بیشتری خارج خواهد شد. لاستیکهای که جهت دار هستند باید برای جابه جایی از جلو به سمت عقب استفاده کرد و تنها در یک جهت باشند تا بتواند در همان سمت خاص بهترین کارآیی و عملکرد را از خودشان نشان بدهند.

آج های متقارن

دسته دوم به آج های متقارن اختصاص داشته است که در همه ی تایرها یک الگوی یکسان را پیروی می کنند و به زبانی ساده تر دارای شیارهای مداوم می باشند یا لبه های مستقل داشته اند.

معمولا برای خودروهای که غیرلوکس هستند یا برای خودروهای سواری از چنین آج استفاده می شود چون علاوه بر اینکه دارای عمر طولانی می باشند بلکه صدا نیز ندارند و همین بی صدا بودن آنها دلیل استفاده در چنین خودروهای می باشد. لاستیک های که دارای آج متقارن هستند به طریق های مختلفی می توانند چرخیده شوند و همین موضوع کارایی لاستیک خودرو را بیشتر کرده و عمر لاستیک را افزایش میدهد.

آج های نامتقارن

رایج ترین تایرهای که در خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد تایرهای نامتقارن هستند. در چنین تایرهای برای حداکثر چنگ زنی در جاده های مرطوب و جاده های خشک طرح گلهای متفاوت با یکدیگر ترکیب می گردند. عموما این گونه تایرها به این شکل طراحی می شوند که دارای چسبندگی خوبی برای فصل زمستان یا سطوح خیس باشند و در مقابل نیز بخش خارجی آنها برای اینکه در سطح های خشک بتواند بهترین توانایی پیچیدگی را از خود نشان بدهند به بلوک های بزرگ آج نیاز دارد.

برای اینکه شما مطمئن شوید که لاستیک به صورت صحیحی بر روی خودرو قرار گرفته است و همچنین میزان قابلیت جابه جای را به حداکثر برسانید بر روی دیواره ی تایر قسمت خارج و داخل معیین گردیده است. برای لاستیکهای که با عنوان لاستیک با الگوی نامتقارن شناخته می شوند طرح گل های مختلفی بکار برده می شود.

جهت دار / نامتقارن

بهترین حالت  آج به این دسته اختصاص داشته است که با عنوان آج های جهت دار / نامتقارن شناخته می شود. در مدل آج های جهت دار / نامتقارن برای اینکه آب به بهترین شکل تخلیه شود از اج های استفاده شده که شکل V مانند دارند و در هوای خشک برای چسبندگی بهتر از آج نامتقارن بهره مند شده اند.

در خصوص چرخش نیز باید دقیقا مثل لاستیک های جهت دار رفتار کرد و همان قوانین را رعایت نمایید. وسایل نقلیه ی که دارای لاستیک های می باشند که در جلو و عقب اندازه های متفاوتی دارند، چنین لاستیک های ( جهت دارد/ نامتقارن ) نمی توانند چرخشی داشته باشند و چنین امکانی برای آنها فراهم نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *