آشنایی با دستگاه لیفتراک

آشنایی با لیفتراک

آشنایی با لاستیک لیفتراک 

لیفتراک ماشینی مدرن است که در اشکال مختلف و برای بالابری، جابجایی و انبار کردن انواع مختلفی از بار استفاده می شوند، در این قسمت مباحثی اجمالی جهت آشنایی به این ماشین بیان شده است.

لیفتراک را میتوان در تمام نقاط دنیا یافت، مخصوصا در مکان هایی که به بلند کردن، جا به جا کردن بار و اعمالی از این دست، نیاز باشد. تولید لیفتراک قدمتی صد ساله دارد، اولین دستگاه لیفتراک ‌( Forklift ) در راه آهن پنسیلوانیا به منظور جابه جایی چمدان مسافران استفاده شد.

 

    تنوع طراحی لیفتراک گستره وسیعی را شامل میشود، بیش از بیست نوع طراحی کارامد و انقلابی که در نوع خود بی نظیر بوده اند، حتی مینی لودر ها را نیز میتوان به نوعی طرحی از لیفتراک ها دانست. این دستگاه به قدری کار آمد بوده که در سال بیش از یک میلیون لیفتراک توسط تولید کننده ها، روانه بازار میشود.

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه لیفتراک ( Forklift ):

    بدنه لیفتراک: این قسمت اساس دستگاه است که از دکل، محور، چرخ، وزنه ی تعادل، حفاظ بالایی و منبع انرژی تشکیل شده است. این قسمت ممکن است دارای  مخزن سوخت و مایع هیدرولیک  که در هنگام مونتاژ دستگاه به آنها اضافه می شود.

وزنه ی تعادل:  این بخش وزنه ای(حجم) است که در پشت قاب لیفتراک قرار گرفته است.  هدف از قرار دادن این وسیله، به تعادل درآوردن لیفتراک در هنگام بالا بردن اجسام است.  در لیفتراک های برقی باتری های سربی اسیدی به عنوان وزنه ی تعادل نیز انجام وظیفه می کنند.
اتاقک: قسمتی است که شامل یک صندلی برای اپراتور لیفتراک می باشد که شامل: پدالهای کنترل، فرمان، اهرم و داشبورد  است که امکان خوانش را برای اپراتور فراهم می آورد.

حفاظ بالایی: یک سقف فلزی است که توسط میله هایی در هر زاویه حمایت می شود و برای محافظت از اپراتور در مقابل افتادن چیزی  تعبیه شده است. در برخی لیفتراک ها حفاظ بالایی (گارد) در هنگام مونتاژ لیفتراک تعبیه می شود.

منبع انرژی: این قسمت ممکن است یک موتور احتراق داخلی باشد که توسط گاز LP ،  CNG، سوخت گازوئیلی یا دیزلی کار می کند. انرژی موتورهای لیفتراک توسط باتری و یا سوخت سلولی حمایت می شوند. موتور الکتریکی در لیفتراک های نوع DC  و AC  استفاده می شود.
سیلندرهایی برای خم کردن: سیلندر هیدرولیکی در بدنه و دکل لیفتراک نصب شده اند. سیلندرهایی برای خم کردن در قسمت دکل های جلویی و عقبی برای کمک به موتور در حین بالا بردن اجسام نصب شده است.

دکل: یک قطعه ی عمودی است که وظیفه ی بالا و پایین آوردن اجسام را انجام می دهند که از یک ریل به هم پیوسته تشکیل شده است که پایداری جانبی را فراهم می کند. این ریلهای به هم پیوسته ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ باشند. دکل به صورت هیدرولیکی کار می کند و مستقیما توسط یک یا چند سیلندر هیدرولیک حرکت می کند.  این قطعه ممکن است به بدنه ی اصلی و یا محور جلو نصب شده باشد.  انواع مختلف کانتینرهای دکل به لیفتراک اجازه میدهد بدون افزایش وزن کمی بالا رود. این برای زمانی که بخواهیم پالت هایی را جابجا کنیم مفید است.

گارد: این قسمت یک بخش ضمیمه شده برای شاخک ها می باشد و یا ضمیمه ی فایلهای دیگر می باشد. این بر روی لیفتراک نصب شده است و و ریلهای دکلها را به وسیله ی زنجیرها و یا اتصال مستقیم به سیلندرهای هیدرولیک حرکت می دهد. مانند دکلها  گارد نیز ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ برای حرکت به سمت دکل ریلهای به هم پیوسته باشد.
الحاقی:  این قسمت دارای مکانیزمی است که به گارد وصل شده است و به طور موقت و یا دائم برای حفظ تعادل بار مناسب می باشد.  برخی از این الحاقی ها شامل ساید شفت، فایل پیوست اسلیپ شیفت ،  گیره های حمل مقوا، گیره های چند منظوره، روتاتورها و … می باشد.
چرخ:  برای فضاهای بسته مانند انبار از تایر سولید و برای فضاهای باز از تایر پنوماتیک استفاده می شود.

اصل و اساس لیفتراک:

این دستگاه دارای ظرفیتی به منظور حمل چند تن بارازمکانی به مکان دیگر می باشد.

این دستگاه معمولا در انبارها و دیگر واحدهای تولیدی که گه گاه مستلزم حمل و جابجایی اشیا در فواصل کوتاه می باشد، مورد استفاده قرارمی گیرد. لیفتراک حمل آسان وراحت اشیاء را تضمین می کند. در حقیقت، لیفتراک به معنی به کارگیری نیروی انسانی عظیمی برای حمل بارهای سنگین در فواصل کوتاه می باشد.

امروزه، این امر نه تنها باعث به وجود آوردن هزینه های زیاد در دراز مدت می شود، بلکه ممکن است به آسیب های زیادی منجر شود. فراموش نکنید که حمل بار سنگین توسط نیروی انسانی به دوبرابر زمان نسبت به استفاده از لیفتراک نیازمند است. لیفتراک به گونه ای طراحی شده است که کارایی زیاد و همراهی در دراز مدت را ارائه میدهد. روی هم رفته، لیفتراک به دلیل سبک طراحی و شالوده آن، دارای عملکرد عالی می باشد.بنابراین؛ به طرز کار لیفتراک می پردازیم.

گاهاً لیفتراک ها، به دلیل بار سنگینی که حمل می کنند و مانع دید راننده در هنگام حرکت به جولو میشود، به عقب حرکت میکنند. دید جلویی یک لیفتراک مانند دید جلویی یک اتومبیل معمولی می باشد که دارای یک صندلی برای راننده به همراه اندازه گیری های ایمنی و کنترل های دیگر می باشد .

در جلوی این وسیله ؛ چنگک هایی به همراه یک چهارچوب که از آنها محافظت می کند؛ می یابید . این وسیله با مکانیسمی ساخته شده که چنگک ها را باسرعت زیاد به منظور محافظت از بار، بالا وپائین می برد. هر لیفتراکی دارای دو چنگک در جلو دستگاه می باشد .

لازم به ذکر است که اپراتوری که کنترل حرکت چنگک ها را به عهده دارد، یک سیستم هیدرولیکی برای قانونمند کردن حرکت چنگک های مورد استفاده است. این سیستم هیدرولیکی نیرویی برای تضمین عملکرد راحت و ساده چنگک ها تولید می کند، اپراتور باید بار را قبل از حمل، از جایگیری بار بر روی چنگک ها به گونه ای صحیح، محکم و ثابت اطمینان حاصل کند. علاوه براین ؛ اگر اپراتوری بر روی یک سطح بسیار ناهموار دستگاه را میراند، احتیاط زیادی باید صورت گیرد تا از تصادف  و یا حتی آسیب رسیدن به بار، جلوگیری شود.

 

لیفتراک ها نیروی خود را از منابع متفاوتی مانند منابع الکترونیکی، گاز، دیزل  و… تامین می کنند. صاحب لیفتراک مستلزم است یک فرد آموزش دیده رابرای به کار انداختن دستگاه استخدام کند. یک گواهینامه معمولی برای راندن یک لیفتراک مناسب کافی نمی باشد. برای راندن یک لیفتراک گواهینامه مخصوص صادر می شود.

انواع لیفتراک:

انواع لاستیک لیفتراک

پیش از خرید لاستیک لیفتراک لازم است تا با انواع لیفتراک و کاربری آن آشنا شوید:

 

لیفتراک ها تنوع بسیاری دارند.

همچنین با تنوع بالای لیفتراک ها لاستیک لیفتراک ها نیز دارای تنوع بسیاری هستند. پیش از خرید لاستیک لیفتراک حتماً این مقاله را مطالعه بفرمایید.

از لحاظ کاربرد تجاری و صنعتی برای انتقال انواع کالا و مواد به اطراف،

بارگیری و باراندازی،

جابه جایی در مناطق انباری

یا انتقال از ایستگاهی به ایستگاه دیگر به کار می روند.

میزان بار از دامنه ای کمتر از ۱۰۰۰ lb تا ۲۰ تن را در برمی گیرد.

از لیفتراک ها می توان ساعات اندکی در هر روز تا ۲۴ ساعت در هر روز، هفت روز هفته استفاده کرد.

بعضی از لیفتراک ها در مکان های سربسته استفاده می شوند در حالی که بعضی برای اهدافی در مناطق باز به کار می روند.

طراحی های حال حاضر با باتری اسیدسربی یا سوخت های فسیلی انرژی دهی می شوند.

تیپ های لیفتراک

کلاس I. این کلاس شامل واحد سه چرخه که با موتور برقی انرژی دهی شده است.

کاربر می تواند در وضعیت نشسته یا ایستاده باشد. لیفتراک های کلاس I می تواند با تایرهای پنوماتیکی یا بالشتکی تکمیل شوند.

کلاس II. انرژی این کلاس توسط موتور برقی تامین می شود.

این نوع گونه ای است که برای تیپ کاری در راهروهای باریک استفاده می شوند. همچنین قابلیت نصب کاربردهای دکل بر روی آن وجود دارد.

کلاس III. انرژی این کلاس نیز توسط موتوربرقی تامین می شود.

در این کلاس معمولا کاربر در پشت دستگاه در حال حرکت و کنترل است. بطور موقتی به کار می رود در هر دو مدل پالت خودرو و بالابری دارای تعادل ند.

کلاس IV. این کلاس متعادل لیفتراک دارای اتاقکی با کنترل است و با موتور احتراق داخلی حرکت می کند.

لاستیک لیفتراک بادی و یا لاستیک توپر لیفتراک هستند.

کلاس V. این کلاس متعادل شده از لیفتراک اتاقکی دارد که برای نشستن راننده ساخته شده است

و انرژی آن توسط موتور احتراق داخلی تامین می شود. کل وسیله بر تایرهای پنوماتیکی سوار شده اند.

لیفتراک استاندارد:

لیفتراک استاندارد همچنین به اسم لیفتراک نشسته شناخته میشود.

دقیقاً همان لیفتراک هایی هستند که ما در ذهن خود آنها را تصور میکنیم.

این لیفتراک با انواع سوخت و تایر و ظرفیت های وزن بسیار، ارتفاع و انتخاب ملحقات در دسترس می باشد .

لیفتراکهای کوچکتر از ۳۰۰۰ پوند تا۴۰۰۰ پوند مانند اسب بارکش بسیاری از انبار خانه ها می باشد.

ریچ تراک: ریچ ایستاده، یا ریچ عریض، ریچ با عمق دو برابر!

ریچ تراک یک لیفتراک باریک است (۸تا۱۰اینچ)  که مخصوصاً برای ذخیره پالت های چهار چوبی یا قفسه ای طراحی شده است .

این لیفتراک شامل بست ها وگیره هایی درجلو و چنگک های تلسکوپی می باشد که از یک مکانیسم قیچی مانند هیدرولیکی استفاده می کند که امکان چرخش در یک راهرو باریک را میسر میکند.

ریچتراک با عمق دوبرابر از یک مکانیسم ریچ انبساط یافته استفاده می کند که به شما امکان می دهد که پالت ها را با عمق دو برابر در محل مخصوص چیدن ذخیره کنید .

نکات ایمنی کار با دستگاه لیفتراک:

۱.  رانندگان لیفتراک باید دارای گواهینامه مخصوص رانندگی باشند.

۲. رانندگان لیفتراک باید هر روز قبل از انجام کار، لیفتراک  مورد استفاده را بازرسی نمایند که این بازرسی شامل موارد زیر است:

–  تنظیم باد لاستیک لیفتراک ها و بازدید چرخها

– اطمینان از سالم بودن برق

–  بازدید ذخیره سوخت و روغن

–  اطمینان از شارژ صحیح باتری

–  اطمینان از سالم بودن قسمت بالا برنده و متمایل کننده

۳.  هرگز بیشتر از حد مجاز نباید به بالا برها بار تحمیل نمود.

۴.  هرگز جهت تعادل بار نباید در انتهای لیفتراک، وزنه و یا افراد سوار نشوند.

۵. استفاده از دو دستگاه لیفتراک برای جا به جا کردن بارهای سنگین ممنوع می باشد.

۶.  قبل از بلند کردن بار بایستی نسبت به سالم بودن سکوها و … و استحکام آنها با توجه به وزن بار اطمینان حاصل نمود.

۷.  در حین رانندگی بایستی به علائم رانندگی در کارگاه دقت نمود و در مسیرهای خط کشی شده حرکت کرد.

۸. در سر بالایی ها و سرازیری ها مراقب وسیله نقلیه و بار موجود در آن باشید.

۹. در موقع عبور از محوطه دربها ، راهروها و تونلها به ارتفاع سقف توجه کنید.

۱۰.  هرگز وسیله نقلیه را روشن رها نکنید و در موقع ترک آن سو ئیچ را از روی آن بردارید.

۱۱.  حمل اشخاص بوسیله لیفتراک اکیداً ممنوع می باشد.

۱۲.  از کشیدن سیگار در نزدیکی باطریهای در حال شارژ و همچنین هنگام سوخت گیری اجتناب نمایید.

۱۳.  در موقع سوخت گیری وسیله نقلیه را خاموش نمایید.

۱۴.  عرض کلی لیفتراک با در نظر گرفتن بار نبایستی از ۵/۲ متر بیشتر باشد.

۱۵.  در موقع حرکت بدون بار فاصله لبه پایینی چنگک از سطح زمین نباید از ۱۵سانتی متر کمتر باشد.

۱۶. از حرکت سریع و دور زدن و توقف ناگهانی بایستی اجتناب کرد.

۱۷.  بایستی اطمینان داشت که بار متعادل بوده و در جای خود محکم شده است تا از لغزش احتمالی و سقوط بار جلوگیری شود.

۱۸.  باید در طول مسیر سرعت لیفتراک را ثابت نگه داشت.

 

 

بازار لاستیک ایرانیان

عرضه کننده تمامی لاستیک های لیفتراک ، پیش از آشنایی با لیفتراک و آشنایی با لاستیک لیفتراک با مشاوران بازار لاستیک تماس بگیرید.

www.BazarLastik.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *