ایمنی و طول عمر بیشتر لاستیک های باری

تایرهای کامیونی و خودرو های تجاری، نیازمند رسیدگی و بررسیِ نکاتی متفاوت از لاستیک های مخصوص خودروهای شهری و سواری هستند، در این قسمت تلاش شده نکاتی کلی در حفظ و نگهداری لاستیک های کامیونی، باری و تجاری بیان شود…

برای حفظ ایمنی و همچنین طول عمر بیشر تایر های باری سنگین، از جمله مخصوص اتوبوس و کامیون، لطفا به نکات ذیل توجه فرمایید:

۱. برای جلوگیری از بروز هرنوع خطر احتمالی، هرگز دو نوع تایر که دارای ساختار متفاوت سیمی و نخی ( بایاس و رادیال ) میباشند، و همچنین سایز متفاوت دارند را همزمان با هم مورد استفاده قرار ندهید.

۲. در خودرو های دو اکسلی که دو تایر دوقلو در کنار هم استفاده میشوند، میبایستی تعویض هر دو تایر در یک زمان صورت گیرد، به این دلیل که تایر جدید با عمق آج بیشتر موجب اختلاف سطح در اکسل میشود و فشار بیشتری نسبت به تایر قدیمی تر متحمل میشود که سبب بروز مشکل برای لاستیک میگردد.

۳. پس از سایش کامل آج تایر و اولین تماس نقطه سایش با سطح جاده میبایستی برای تعویض تایر اقدام نمود. حفظ جان سرنشیان برای هر دو نوع خودرو اتوبوس و کامیون، اولین اولویت است.

۴. زمانی که باد تایر کمتر از میزان استاندارد باشد، باعث بروز سایش غیر طبیعی و از بین رفتن ماهیت ظاهری تایر میگردد و بدین سبب به دلیل فشار و گرمای بیش از حد ایجاد شده باعث صدمه دیدن تایر و جدا شدن اتصال های ساختار تایر میگردد.

۵. زمانی که باد لاستیک بیش از میزان استاندارد باشد، سبب افزایش سایش بیش از حد قسمت میانی آج تایر شده که سبب کاهش طول عمر و عملکرد نا مناسب لاستیک در شرایط مختلف جاده ای میشود.

۶. میزان باد مناسب برای تایر های معتبر بر روی دیواره آنها بر اساس PIS/KPA درج شده است.

۷. پیشنهاد میشود از رینگ های استاندراد استفاده شود. به هیچ وجه از رینگ های صدمه دیده و یا رینگ هایی که تغییر شکل داده اند استفاده نکنید.

۸. قبل از نصب تایر بر روی رینگ لطفاً روی لبه رینگ و طوقه کاملا تمیز گردد. به منظور جولوگیری از صدمات احتمالی میبایسی سایز رینگ و تایر کاملا متناسب باشد و از رینگ های غیر استاندارد و نا معتبر استفاده نشود.

۹. پیشنهاد میگردد نصب تایر بر روی رینگ توسط افراد حرفه ای و متخصص این کار انجام پذیرد.

۱۰. چنانچه در حین دور زدن با محدودیت فضا مواجه شدید پیشنهاد میشود با حداقل سرعت ( ۵ کیلومتر بر ساعت ) اقدام به دور زدن نمایید و تا حد امکان شعاع دور زدن خود را افزایش دهید تا سایش نا متقارن تایر به حداقل کاهش یابد. خواهشمند است از دور درجا زدن و دور زدن های تند و سریع خودداری فرمایید.

   همچنین دقت به موانع و اشیاء روی سطح جاده و دست اندازها نیز از نکات مهم حفظ سلامت تایر میباشد.

۱۱. مقدار بار بیش از حد استاندارد و همچنین حرکت با سرعت بیش از حد مجاز و درج شده بر روی تایر باعث ایجاد صدمه جدی در تایر میشود.

   همچنین دقت در نحوه بارگیری امری ضروری است. از تجمع بار سنگین با حجم کم در یه قسمت کانتینر و اتاق بار کامیون خودداری کنید، این امر سبب ایجاد فشار بر روی یک جفت تایر شده و تایر های دیگر اتاقک بار بدون فشار در حرکت باقی میمانند. تقسیم فشار بار بر روی تمام سطوح به طوری که یک جفت لاستیک به تنهایی متحمل آن نباشد امری ضروری در حفظ سلامت تایر است.

۱۲. هرگز وسیله نقلیه خود را در کنار منابع گرمایشی، ژنراتور و یا نقاطی که مواد حل کننده و یا روغنی در آن ریخته شده است پارک نکنید.

۱۳. به منظور حفظ ایمنی خود پیش از استفاده از وسیله نقلیه به وسیله دستگاه اندازه گیری درجه باد، باد تمامی تایر ها را بررسی نمایید.

بازار لاستیک ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *